PRIVATLIVS- OG COOKIEPOLITIK
Nedenfor kan du finde nærmere information om Apex Health ApS, CVR-nr. 43693018 (herefter ”Apex”, ”vi”, ”vores”, ”os”), behandling af personoplysninger og vores brug af cookies på hjemmesiden.
BEHANDLING AF PERSONOPLYSNINGER
​
Hos Apex prioriterer vi beskyttelsen af dine personoplysninger højt. I denne privatlivspolitik forklarer vi, hvordan vi indsamler, behandler og beskytter de personoplysninger, du deler med os i forbindelse med følgende aktiviteter:
-
Når du bestiller en konsultation
-
Som patient hos Apex (gælder både Apex Health og Apex Aesthetics)
-
Som abonnent på vores nyhedsbreve
-
Som besøgende på vores hjemmeside
-
Når du deltager i uddannelsesforløb, kurser, events eller lignende
-
Som jobsøgende
​
NÅR DU BESTILLER EN KONSULTATION​​
Formål og retsgrundlag
Når du bestiller en konsultation hos os – enten via hjemmeside, telefon eller fysisk i klinikken – registrerer vi grundlæggende oplysninger som navn, adresse, telefonnummer, e-mail, CPR-nummer samt login til din kundeprofil.
Vi bruger dine oplysninger til at kunne oprette og administrere din booking samt kontakte dig om nødvendigt forud for en konsultation. CPR-nummeret bruges udelukkende til entydig identifikation og for at overholde lovgivningen, herunder i relation til journalføring, jf. bekendtgørelsen om sundhedspersoners journaler (journalføringsbekendtgørelsen).
Login-oplysningerne gør det muligt for dig at tilgå og redigere din kundeprofil.
​
Retsgrundlaget for behandlingen af dine oplysninger er databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f, og sker ud fra vores legitime interesse i at tilbyde dig en sikker og korrekt bookingoplevelse, herunder mulighed for at kommunikere med dig i forbindelse med en planlagt konsultation samt sikre, at dine oplysninger er ajour. I forhold til vores behandling af dit CPR-nummer er retsgrundlaget for behandlingen databeskyttelseslovens § 11, stk. 2, nr. 1.
​
Videregivelse
Dine data bliver delt med vores IT-leverandør, Gecko ApS, CVR-nr. 29517096, der som databehandler hjælper os med at drive vores booking- og journalføringssystem. Vi har indgået en databehandleraftale med Gecko ApS.
​
Opbevaring
Vi opbevarer som udgangspunkt personoplysninger i forbindelse med bestilling af konsultationer i 3 år. Vi gør dog opmærksom på, at personoplysninger i journaler opbevares i minimum 10 år efter seneste journaloptegnelse eller længere, hvis relevant, herunder eksempelvis i forbindelse med en klagesag, hvor oplysninger i så fald vil blive opbevaret, indtil sagen er endeligt afsluttet.
​
Dine rettigheder
Du kan finde mere information om dine rettigheder og klagemuligheder nederst på denne side.
​​
​
SOM PATIENT HOS APEX (GÆLDER BÅDE APEX HEALTH OG APEX AESTHETICS)
​
Formål og retsgrundlag
Som patient hos Apex, hvad enten dette sker i regi af ”Apex Health” (almindelige sundhedsydelser) eller ”Apex Aesthetics” (kosmetiske behandlinger), kan vi indsamle og behandle følgende typer af personoplysninger om dig (i det omfang det er relevant for dig):
Almindelige kategorier af personoplysninger som navn, adresse, telefonnummer, e-mail, fødselsdato, CPR-nummer, køn, familierelationer, sociale relationer, stilling, arbejdsrelationer og uddannelse.
Særlige kategorier af personoplysninger som race eller etnisk oprindelse, religiøs overbevisning, helbredsoplysninger, seksuelle forhold eller orientering, genetiske data eller biometriske data samt oplysninger om strafbare forhold.
​
Behandlingen sker til følgende formål:
-
Undersøgelse, diagnostik og behandling af dig
-
Udarbejdelse af lægeerklæringer og attester
-
Kommunikation med eller henvisning til andre sundhedspersoner
-
Afholdelse af videokonsultationer
-
Eventuel anvendelse af billedmateriale til diagnostik
-
Medicinordinationer, herunder recepter
-
Indberetning til regioner og Sundhedsdatastyrelsen
-
Rekvisition af laboratorieprøver
-
Administration og afregning
-
Indberetning af bivirkninger
-
Overholdelse af lovgivning og dokumentationspligt
-
Undersøgelse af sikkerhedsbrud og håndtering af klager
-
Statistik og videnskabelig forskning
​​
Retsgrundlaget for vores behandling af personoplysninger til formålene oplistet ovenfor er databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c og litra d, databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra b, litra c og litra h samtdatabeskyttelseslovens § 11, stk. 2, nr. 1.
​​
Herudover er vi forpligtet til at behandle en række personoplysninger om dig ved den almindelige patientbehandling i medfør af (i) autorisationslovens kapitel 6 (Patientjournaler), (ii) bekendtgørelse om sundhedspersoners journaler (journalføringsbekendtgørelsen), (iii) sundhedslovens kapitel 9 (Tavshedspligt, videregivelse og indhentning af helbredsoplysninger m.v.), jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c og artikel 9, stk. 2, litra b,samt (iv) bekendtgørelse om kosmetisk behandling.
​
Kilder
I nogle tilfælde indsamler vi personoplysninger om dig fra andre sundhedspersoner eller elektroniske journalsystemer.
​
Frivillighed
Når vi indsamler personoplysninger direkte fra dig, giver du personoplysningerne frivilligt. Du er ikke forpligtet til at give disse personoplysninger til os. Konsekvensen af ikke at give os personoplysningerne kan dog være, at vi ikke vil kunne varetage formålene ovenfor, herunder at vi i nogle tilfælde ikke kan undersøge, diagnosticere eller behandle dig.
Hvis behandlingen af dine personoplysninger er baseret på samtykke, har du ret til at tilbagekalde samtykket. Hvis du tilbagekalder samtykket, påvirker det ikke behandlingen forud for tilbagekaldelsen af samtykket, herunder en videregivelse, der er baseret på samtykke.
Videregivelse
​
Dine personoplysninger kan blive videregivet til følgende, i overensstemmelse med gældende lovgivning:
-
Andre sundhedspersoner
-
Kliniske kvalitetsdatabaser
-
Offentlige myndigheder (Styrelsen for Patientsikkerhed, Sundhedsdatastyrelsen,Lægemiddelstyrelsen), politi, domstole, sociale myndigheder samt Arbejdsmarkedets Erhvervssikring i det omfang, der foreligger en pligt hertil ifølge gældende lovgivning
-
Regionale afregningskontorer
-
Fælles Medicinkort (FMK)
-
Forsikringsselskaber og pårørende (med samtykke)
Derudover bliver personoplysninger delt med vores IT-leverandør, Gecko ApS, CVR-nr. 29517096, der som databehandler hjælper os med at drive vores patient- og journalføringssystemer. Vi har indgået en databehandleraftale med Gecko ApS.
​
Opbevaring
Personoplysninger opbevares, så længe vi har behov for at varetage de ovenfor angivne formål. Vi har dog i henhold til journalføringsbekendtgørelsens § 35 pligt til at opbevare patientjournaler i minimum 10 år efter seneste optegnelse i patientjournalen. Der kan opstå tilfælde, hvor vi er nødsaget til at opbevare dine personoplysninger i længere tid, f.eks. i forbindelse med en klagesag eller erstatningssag, hvor oplysninger i så fald vil blive opbevaret, indtil sagen er endeligt afsluttet.
​
Dine rettigheder
Du kan finde mere information om dine rettigheder og klagemuligheder nederst på denne side.​​
​​​​
​
SOM ABONNENT PÅ VORES NYHEDSBREVE
​
Formål og retsgrundlag
Hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, registrerer og behandler vi personoplysninger i form af navn, adresse, telefonnummer, e-mail og evt. oplysninger om dine tidligere køb eller interesser. Vi bruger personoplysningerne til at sende dig relevante tilbud og invitationer, videreudvikle og forbedre nyhedsbreve samt føre statistik over brugen af nyhedsbrevet.
Behandlingen sker med dit samtykke efter markedsføringslovens § 10 og databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a.
Videregivelse
Dine data bliver delt med vores IT-leverandører, som hjælper os med at drive vores IT-systemer. Vi har indgået databehandleraftaler med samtlige IT-leverandører.
Opbevaring
Vi opbevarer dine personoplysninger, indtil du trækker dit samtykke tilbage.
Du kan til enhver tid afmelde modtagelsen af nyhedsbreve, invitationer og lignende. Dette kan du gøre enten ved anvendelse af afmeldingslinket i bunden af fremsendte nyhedsbreve eller via vores kontaktoplysninger nedenfor.
Ved bekræftet afmelding, eller hvis du ikke har bekræftet din tilmelding til et abonnement, gemmer vi dine personoplysninger i op til syv dage.
Dine rettigheder
Du kan finde mere information om dine rettigheder og klagemuligheder nederst på denne side.
​
SOM BESØGENDE PÅ VORES HJEMMESIDE ELLER SOCIALE MEDIER
Formål og retsgrundlag
Når du besøger vores hjemmeside eller sociale medier, skal du være opmærksom på, at vi kan behandle personoplysninger om din IP-adresse og din adfærd på vores hjemmesideog/eller sociale medier, herunder blandt andet i form af cookies, likes, kommentarer mv. I vores cookiepolitik nedenfor kan du finde mere information om vores brug af cookies, og hvordan du sletter eller deaktiverer disse.
Formålet er at optimere dit besøg på vores hjemmeside, herunder at sikre funktionaliteten, generere statistik over brugen af hjemmesiden, huske dine præferencer til fremadrettedebesøg på vores hjemmeside (eksempelvis valg af sprog) samt at optimere reklametiltag på vores sociale medieplatforme.
Vores behandlingsgrundlag for behandlingen af din IP-adresse er vores legitime interesse i at generere brugbare og retvisende statistikker over brugen af vores hjemmeside, optimere driften af vores hjemmeside samt markedsføre vores ydelser på vores sociale medieplatforme. Retsgrundlaget er derfor databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f.
Derudover er behandlingsgrundlaget for placering af øvrige cookies, herunder cookies, der ikke er nødvendige for hjemmesidens funktion, dit samtykke, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a. Du kan til enhver tid tilbagekalde eller ændre dit samtykke til cookies.
Videregivelse
Dine data bliver delt med vores IT-leverandører, som hjælper os med at drive vores IT-systemer. Vi har indgået databehandleraftaler med samtlige IT-leverandører.
Opbevaring
Vi opbevarer dine personoplysninger, indtil du trækker dit samtykke tilbage.
Du kan til enhver tid afmelde modtagelsen af nyhedsbreve, invitationer og lignende. Dette kan du gøre enten ved anvendelse af afmeldingslinket i bunden af fremsendte nyhedsbreve eller via vores kontaktoplysninger nedenfor.
Ved bekræftet afmelding, eller hvis du ikke har bekræftet din tilmelding til et abonnement, gemmer vi dine personoplysninger i op til syv dage.
Dine rettigheder
Du kan finde mere information om dine rettigheder og klagemuligheder nederst på denne side.
​
NÅR DU DELTAGER I UDDANNELSESFORLØB, KURSER, EVENTS ELLER LIGNENDE​
Formål og retsgrundlag
Når du deltager i uddannelsesforløb, kurser, events eller lignende arrangementer, herunder via Apex Akademi, registrerer vi dit navn, din adresse, e-mail og telefonnummer.
Formålet med at behandle disse oplysninger er at administrere deltagerne, sikre overblik over antallet af deltagere samt at kunne kommunikere med dig før, under og efter events eller uddannelsesforløb.
Behandlingen af dine personoplysninger sker på baggrund af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f, da vi har en legitim interesse i at kunne planlægge og afholde arrangementer samt kommunikere med deltagerne. For uddannelsesforløb vil retsgrundlaget desuden være databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c, da behandlingen er nødvendig for at opfylde vores kontraktlige forpligtelser over for dig som deltager.
Videregivelse
Dine data bliver delt med vores IT-leverandører, som hjælper os med at drive vores IT-systemer, således at vi administrativt kan håndtere og gennemføre events og uddannelsesforløb. Vi har indgået databehandleraftaler med samtlige IT-leverandører.
Opbevaring
Vi opbevarer dine personoplysninger, så længe det er nødvendigt til de beskrevne formål – typisk indtil eventet/uddannelsesforløbet er afsluttet, medmindre vi har behov for længere opbevaring, eksempelvis for at håndtere et retskrav eller overholde gældende lovgivning, herunder bogføringsreglerne, i hvilket tilfælde vi er forpligtet til at opbevare oplysninger i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, som oplysningerne relaterer sig til.
​
SOM JOBSØGENDE
Formål og retsgrundlag
Når du søger en stilling hos os, indsamler og behandler vi som dataansvarlig personoplysninger om dig som ansøger, herunder f.eks. navn, adresse, telefonnummer, e-mail, nuværende jobtitel, billede, CV, ansøgning samt andre bilag, og opbevarer disse for det tilfælde, at der senere måtte blive en stilling ledig.
Vi behandler som udgangspunkt kun almindelige personoplysninger og frabeder os at modtage personoplysninger, der ikke er nødvendige i rekrutteringsøjemed, samt personoplysninger inden for de særlige kategorier, herunder oplysninger om race, politisk overbevisning, fagforeningsmæssigt tilhørsforhold mv.
Retsgrundlaget for vores behandling af personoplysningerne i forbindelse med rekruttering er varetagelse af vores legitime interesser, herunder at håndtere rekrutteringsprocessen, evaluere ansøgerne og ansætte den mest egnede, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f.
Såfremt vi indhenter udtalelser fra tidligere arbejdsgivere, gør vi alene dette på baggrund af dit forudgående samtykke, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a.
I det tilfælde, at vi tilbyder dig en stilling, er vores behandling af personoplysninger også nødvendig for indgåelsen af ansættelseskontrakten, og behandlingen sker derfor med udgangspunkt i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b.
Behandling af personoplysninger om (potentielle) strafbare forhold sker med hjemmel i databeskyttelseslovens § 8, stk. 3-5, hvis det er nødvendigt for at varetage en berettiget interesse, herunder i relation til kriminalitetsforebyggelse og beskyttelse af Apex og patienter. Alternativt behandles oplysningerne, hvis det er nødvendigt for at fastlægge, gøre gældende eller forsvare et retskrav, eller hvis du har givet udtrykkeligt samtykke. Behandling af straffeattest sker ud fra Apex’ legitime interesse i at værne om egne og patienters aktiver og oplysninger, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f.
​
Apex behandler som udgangspunkt ikke særlige kategorier af personoplysninger, medmindre du selv oplyser disse, f.eks. i din ansøgning eller dit CV. I så fald sker behandlingen efter databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra b, eller artikel 9, stk. 2, litra f, samt artikel 6, stk. 1, litra c eller artikel 6, stk. 1, litra f og/eller databeskyttelseslovens § 12.
​
Kilder
Personoplysningerne kommer som udgangspunkt fra dig via din ansøgning, dit CV eller andet materiale, som du deler med os.
I nogle tilfælde kan vi behandle personoplysninger om dig, indsamlet fra tredjeparter, herunder offentlige databaser, via LinkedIn eller andre sociale medier, ligesom vi i visse tilfælde kan indhente og behandle udtalelser fra tidligere arbejdsgivere.
Såfremt vi tilbyder dig et job og skønner det relevant og nødvendigt i forhold til den konkrete stilling, som vi kan tilbyde dig, kan vi bede dig om at indhente og forevise en straffeattest, der kan indeholde oplysninger om strafbare forhold.
Frivillighed
Når vi indsamler personoplysninger direkte fra dig, giver du personoplysningerne frivilligt. Du er ikke forpligtet til at give disse personoplysninger til os. Konsekvensen af ikke at give os personoplysningerne kan dog være, at vi ikke vil kunne varetage formålene ovenfor, herunder at vi i nogle tilfælde ikke kan behandle din ansøgning.
Hvis behandlingen af dine personoplysninger er baseret på samtykke, har du ret til at tilbagekalde samtykket. Hvis du tilbagekalder samtykket, påvirker det ikke behandlingen forud for tilbagekaldelsen af samtykket, herunder en videregivelse, der er baseret på samtykke.
​
Videregivelse
Dine data bliver delt med vores IT-leverandører, som hjælper os med at drive vores IT-systemer. Vi har indgået databehandleraftaler med samtlige IT-leverandører.
Opbevaring
Vi opbevarer dine personoplysninger, så længe det er nødvendigt til de beskrevne formål – typisk indtil stillingen er besat og rekrutteringsprocessen afsluttet og som udgangspunkt i 6 måneder derefter, medmindre vi har behov for længere opbevaring, f.eks. for at håndtere et retskrav. Straffeattest slettes straks efter forevisning.
​
Hvis du ansættes i Apex, overføres dine oplysninger til din personalemappe, dog slettes testresultater senest 6 måneder efter rekrutteringsforløbet. Ved afslag opbevarer vi ansøgning og relateret materiale i op til 6 måneder, medmindre du trækker dit samtykke tilbage – i så fald slettes oplysningerne hurtigst muligt herefter.
​
Din forpligtelse til at give os visse oplysninger om dit helbred
Som jobansøger skal du ifølge helbredsoplysningslovens kapitel III (Lønmodtagerens oplysningspligt) oplyse os, hvis du lider af eller har symptomer på sygdom, der vil have væsentlig betydning for din evne til at varetage det søgte job.
Hvis du ansættes, har vi brug for bl.a. navn, adresse og CPR-nummer til ansættelseskontrakt, løn og skat. Hvis du ikke giver os de nødvendige oplysninger, kan vi ikke tilbyde ansættelse.
Dine rettigheder
Du kan finde mere information om dine rettigheder og klagemuligheder nederst på denne side.
​
DINE RETTIGHEDER OG KLAGEMULIGHED
​
Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig.
Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.
Ret til at se oplysninger (indsigtsret)
Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, og en række yderligere oplysninger.
Ret til berigtigelse (rettelse)
Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet.
Ret til sletning
I bestemte tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning indtræffer.
Vi skal dog gøre opmærksom på, at dine rettigheder er begrænset af den lovgivning, som gælder for sundhedspersoner, herunder blandt andet journalføringsbekendtgørelsen, der bestemmer, at der ikke må ske sletning i patientjournaler, men alene foretages rettelser ogtilføjelser.
​
Ret til begrænsning af behandling
Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke eller med henblik på, at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser. Det bemærkes i den sammenhæng, at arkivformål er at betragte som vigtige samfundsinteresser.
Ret til dataportabilitet
Du har i visse tilfælde ret til at modtage dine personoplysninger og til at anmode om, at personoplysningerne overføres fra én dataansvarlig til en anden.
Ret til indsigelse
Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger.​​
​
Du kan læse mere om dine rettigheder på Datatilsynets hjemmeside via www.datatilsynet.dk
Klagemulighed
Hvis du ønsker at klage over vores behandling af dine personoplysninger, kan du kontakte Datatilsynet, som er den myndighed i Danmark, der fører tilsyn med databeskyttelse.​

Kontakt
Hvis du har spørgsmål til ovenstående, er du velkommen til at kontakte os.
Apex Health ApS
CVR-nr. 43693018
Skodsborg Strandvej 125A, 3.
2942 Skodsborg
Telefon: +45 45 80 13 31
E‑mail: info@apexhealth.dk​
